Hämta text ur en bild.
Ibland händer det att jag har en bild med text där jag vill infoga och redigera texten i ett vanligt Google Dokument.
Det kan tillexempel vara ett foto på handskriven lapp, en skärmdump från en sida på nätet eller ett foto på en text som någon elev har skrivit för hand.
Här visar jag två sätt att göra detta på. Ett genom att öppna bilden med Google Dokument och ett genom att använda Google Keep.
Kan ni fler sätt att göra det på? Berätta gärna om det i kommentarsfältet eller för en kollega. 😃
Öppna bild med Google Dokument:
- Börja med att spara bilden i din Drive. I mitt exempel heter bilden "Rosa och Sara" och har filformat png.
- Gå till bildfilen och högerklicka på filnamnet. (Du ska inte öppna den utan bara högerklicka på filnamnen.) Då öppnas en rullgardinsmeny
- Välj Öppna med och i nästa rullgardinsmeny väljer du Google Dokument.
Nu skapas ett nytt dokument. Dokumentet får samma filnamn som bilden har.
Du kan se båda filerna (bilden och dokumentet) i din Drive.
I det skapade dokumentet finns bilden överst och under den står texten som tagits ur bilden. De texten kan nu redigeras som en helt vanlig dokumenttext. Du kan ta bort bilden om du inte vill ha den med i dokumentet.
Använd Google Keep:
Bilden infogas nu i keepanteckningen. Under bilden har du möjlighet att själv skriva en text till anteckningen men det ska vi inte göra nu. Vi ska titta under skrivytan för där finns fler menyalternativ i form av små ikoner.
- Klicka på de tre prickarna och välj Hämta text ur bild.
- I anteckningsfältet skapas nu den text som finns i bilden.
- Markera texten i anteckningsfältet och kopiera den.
- Gå till ett GoogleDokument och klistra in texten där.
Nu kan du redigera den som en helt vanlig dokumenttext.
Det går naturligtvis att klistra in texten på andra ställen än i ett dokument, tillexempel i en presentation, ett formulär, på en blogg, i en Siets, mm.
Hoppas att de här tipsen kan vara till hjälp i din vardag.😃
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.